Thursday, June 7, 2012

Resepi Puteri Mandi

kali ni nk share resepi puteri mandi.. skrg mama dah expert.. 20 minit jek siap.. hehehe.. sukatan utk 2, 3 org makan ek..

bahan2
tepung pulut (kalau utk 3org, guna 1/3 peket je)
air
2 or 3 pewarna (depend la ek, xnak warna pun xpe)
gula melaka
santan
garam (setengah sudu kecik je, biar kuah die rs berlemak, kalau xnak pun xpe)
sehelai daun pandan

cara2:
1. gaul tepung dgn air dalam satu bekas.. gaul smpai tak lembik sgt n x keras sgt.. uli tepung tu. kalau melekat2 kat tgn, tu terlebih air, kene tambah tepung sket.. kalau keras sgt tambah sket air

2. pastu bahagikan tepung tu dlm 3 bahagian n letak dlm mangkuk berasingan sbb nk letak pewarna.. so titiskan sket pewarna, dlm 6, 7 titis.. depend kat tepung la ek.. n gaul sebati lagi. lepas tu dah boleh gentel bulat2, pastu picit kat bhgn tengah setipa bulat tu. supaya cepat masak.

 3. sambil tu, dah bole panaskan air, didihkan air, dlm periuk kecik utk masak tepung2 tuh.

4. masukkan sket2 tepung.. mmg tepung2 tu akan melekat kat periuk.. biar jek sbb bile dah masak, tepung2 tu akan timbul sendiri. pastu die masak sekejap jek, so korg kene laju la sket, smbil tgn gentel2, terus masuk dlm periuk..

5.  bile tepung2 tu dah masak, letak kat tapis.. ade org letak kat dlm bekas dgn air sejuk supaya x melekat.. tp x kesahla.. kat tapis pun x melekat sgt pun..

6. bile tepung2 tu dah masak, toskan sume. didihkan air dgn gula melaka bersama daun pandan. tunggu smppai cair baru masukkan santan sikit2, smbil kacau n tengok perubahan warna.. sket je santan, jgn bubuh satu kotak, asal warna coklat dah la.. x elok berlemak sgt.. 

7. letak garan setengah sudu kecik.

7. bile dah masak mcm masak pengat.. bole tuang semua tepung2 tadi kat dlm periuk gula melaka td.. n gaul sekejap, didih, tutup api.

**tips bile dah expert n nk cepat, terus guna 2 periuk. satu panaskan air utk masak tepung, satu lg panaskan gula melaka (sbb nk tunggu gula melaka cair pun lame).. so sambil2 siap bulat2 n masuk kat periuk air utk masak, tapis, buat bulat lg, masak, tapis.. so bile semua dah masak, gula melaka td pun dah cair, letak santan n garam, terus tuang tepung2 tadi..


ade pink.. oren.. ngan biru.. hijau pun ok, cume xde jek mase tuh..

letak dlm air yg dah mendidih.. lepas sume timbul, leh la kaut n tapis..

tepung yg ditos selepas masak

yeahh.. dah masak.. sedap jgk dimakan sejuk2 (letak kat dlm freezer)

senang jek.. bile dah biase, 20 minit pun siap.. (^_^)v


5 comments:

نورازريناابوحيري said...

cantikkkk....

arnie said...

jgn lupe cuba tau! hehehe.. =)

didil said...

akak, ni adik akak yg stk gak tu ke? sape name? dah lupe dah.cantik dah die skang.hehehe

arnie said...

aah.. name die ani.. dulu kecik je kan.. skrg dah tinggi... =P

nurul liyana said...

Wauu mahu cuba laa hihi

Post a Comment

 
;