Thursday, September 18, 2014

My first homemade kimchi yg confirm halal!

Makanan lagik! hahahhaaha..
Inspired by rai from ourkizuna blog.

Kite suke sgt kimchi... en.suami punn.
So akhirnye... Berjaya gak kite buat kimchi sendirik! Puas hati sgt!
Ikut jek resepi kat ourkizuna.. Atau googling resepi kimchi sedap dan halal. Konpem die yg tulis. Hehhehee...
Link kat sini http://ourkizuna.blogspot.com/2013/11/resepi-kimchi-sedap-lagi-halal.html 

First.. Kite pernah beli miso paste dr die. Homemade. Dgn takoyaki.
Sedap!

Ni bahan2 yg di sertakan bersama tako tersebut. Sos, bonito flakes, mayonis dgn yg ijau tu x ingat nama. 

Tadaa.. Takoyaki frozen yg dah siap dipanaskan n tggl makan aje. Mulanye nk beli sekali kuali die tp rasa mcm x berbaloi sbb anak2 tak makan. Huuhuu...
Ni Miso Paste die. Banyak n murah jek. 500gm RM10. Boleh buat banyak kali.

Oke. Ni miso sup kite. Kite potong seaweed, tahu lembut potong kiub kecik2, pastu tabur daun bawang. Feveret.

Kimchi pertama. En.suami belikan. ade je kat giant. Buat dr Malaysia. Harga tak silap tak lebih RM10.

Kimchi kedua. Ni dr Korea. Oke. yg ni ade rasa udang. dan pedas die oke jek.
Then, kite buat kimchi sendirik!

Oke. Ni bahan sayuran utk kimchi. Daun bawang, lobak putih dgn lobak merah. Kalau ade kucai, silalah masukkan jgk.

Blend Halia+bwg besar separuh+bwh putih (5biji)+Apple merah(sebiji)+Apple hijau(separuh)+sos ikan 1/4 cawan. Blend sajok.

Ni kimchi yg dah siap di perap dgn garam.. dah mengecut. biase org buat 2 kobis 1 cawan garam kan. since kite 1 kobis jek, so buat stgh cawan.. kalau tak, masin yg amat. (pengalaman kite yg ni lah. walau dah dicuci banyak kali tetap masin. huhuhu)

tadaaa... my homemade kimchi! dah siap.. tak besar mana pun tp okla kalau setakat yg mkn 2 org jek utk sebulan.. papa kate sedap. hihihi.. cuma masin terlebih garam. heh.
Rasa nk buat semula. kurangkan garam sikit separuh cawan. sbb takleh makan pulak masin sgt. huhuhu.. tp sedap la bile ade lobak putih tuh. padahal kite tak suke pun lobak putih. rasa die rangup2 gitu.

Ramyeon (ramen?) kimchi kat dubu dubu seoul. Sedap sgt! ala.. sape suke maggi kari. muahahaha...

No comments:

Post a Comment

 
;