Friday, July 1, 2016

Tuaian hari ini - Labu manis dan Terung putih

Ok.. esok dah cuti.
Confirm arini jem, ramai org balik kampung.
Jadi.. jangan haraplah kami balik arini..
Esok tak pasti, follow en.suami.
Tahun ni raya sana dulu.

So arini.
Saje je kite share tuaian hari ini kat fb.
Ekcelli, malu sbnrnye nk share sblm ni.
Hari ini gagahkan diri utk share.
Mane tau boleh share minat yg same dgn kawan2 yg kite kenal kan.. hehehe..

Pokok labu ni makin besar. daun-daun yg matang, kuning, kene selalu buang. rugi nutrien kpd die. Fokusnye nk besarkan buah kan.
Tapi disebabkan kite tak suke bersemak or tak teratur, so, mmg selalu kite kawal supaya tak di luar kawalan. hee..

Yezza.. ni buah sulong labu kami.
Auntie jiran nampak agaknye mase amie nak petik tadi, terus datang, siap minta sikit.
Pastu kite cakapla, yg ni nak masak, auntie tggu buah yg lain. huhuhu..
Nak bawak balik pekan ni. Kredit to en.suami la kan.

Hero yang petik buah labu ni. Kene lah pakai sarung tangan sebab batang-batang daun labu semua tajam-tajam. Lagipun, tiga-tiga anak kite mmg ade sarung tangan kebun beli kat daiso.
Kan dieorg pun semua suke berkebun. heh. pokok jahanam, xyah kira la. hahahaha..

Ni another 3 pumpkin yang baru dikahwinkan aritu. 2 tu tergantung, kite biar je.
Sebab kite tanye kat kebun bandar, dieorg biar je. so.. kite biar n observe jela.
risau jugak, kalau dah berat sangat nanti, tak terputus ke kan. hm..

Terung putih. Suke sbb suci je warnanye. Terung jenis ni mmg tak besar sgt. Ni pun kira besar.
Selain ni, kite tengah tanam beberapa jenis terung lagi. Excited dgn benih rare. hee..

Nak jugak. Die suh mama amik gambo oke.

Oke. Ni tuaian hari ini. Labu nk bawak balik kampong. Terung nk goreng sambal hijau untuk sahur esok. Sawi tu untuk berbuka nk masak bihun goreng singapore je. Malas nk masak lauk.
Nak buat kuih. 

Senang kan.
Petik-petik je kat halaman rumah. hee..

Lepas raya, kite penuhkan balik semua tanah yg ade.

No comments:

Post a Comment

 
;